Succé för Varbergs kulturskola i tysk TV

I december fick 5 miljoner tyska tv-tittare lyssna till barn från kulturskolan i Varberg som spelat in CDn »Children of Sweden SING ABBA«. Förhoppningsvis släpps skivan till sommaren. Se klippet från Youtube här!

Kulturskolan i Varberg med körerna Sångsillarna, Körstimmet och Sing it, har skivkontrakt med tyska Universal, och förra våren spelades skivan in. Bland de 14 låtarna på skivan finns klassiker som Mamma Mia, Dancing queen och The winner takes it all. Men där finns även lite mer ovanliga ABBA-låtar som I wonder och Gonna sing you my love song – som faktiskt blev en stor favorit för många av körmedlemmarna.

Ungefär hälften av medlemmarna i körerna fick under några dagar i december åka ner till Freiburg i Tyskland för att vara med i en TV-show, Carmen Nebel, för att göra reklam för skivan. Barnen sjöng playback till I have a dream. Programmet som sändes 23 december hade runt 5 miljoner tittare.
– Det har varit en spännande resa, och nu väntar vi på att få veta när skivan ska släppas, säger Ida Johansson, som leder körerna.

Det är ännu inte klart när skivan släpps. Men redan nu kan man köpa en av låtarna här.

Dela denna sida