Distrikt: Mälardalen

Adolf Fredriks Gosskör fyllde 50 år!

Vår medlemskör Adolf Fredriks Gosskör fyllde 50 år den 8 februari, och det firades med pompa och ståt i ett fullsatt Stockholms Konserthus.
Stockholms Gosskör med dirigent Karin Skogberg Ankarmo, Uppsala Domkyrkas Gosskör med dirigent Margareta Raab samt Gotlands Gosskör med dirigent Britta Backlund Röland var speciellt inbjudna gäster.
Dessutom fanns det en 500-manna-kör bestående av flera generationer före detta medlemmar i Adolf Fredriks Gosskör på plats.

Adolf Fredriks Gosskörs nuvarande ledare och dirigent Pelle Olofson var ciceron och höll i trådarna genom hela evenemanget. På plats fanns också gosskörens tidigare dirigenter Jan-Åke Hillerud och Christoffer Holgersson.

Jan-Åke Hillerud, som är grundare av gosskören, fick en alldeles särskild hyllning i form av ett framförande av specialskrivna texter framförda på kända operamelodier av tidigare gosskorister – de numera välkända operasolisterna Michael Weinius, John-Erik Eleby och Ulrik Qvale.

Dela denna nyhet